מהי אמנות יהודית? ‏

אין הגדרה ברורה של אמנות יהודית עכשווית בתרבות הישראלית. בעוד שהיהדות היא לעתים נדירות מרכז האמנות הישראלית, האמנים בני זמננו שואבים השראה מהתרבות והמסורת היהודית. זה מאפשר להם לחתור תחת היררכיות ולאתגר דיכוטומיות קונבנציונליות. מאמר זה דן בכמה מאמני מפתח שיצירותיהם מייצגות אמנות יהודית עכשווית.

גישתו הבין-תחומית של שכטר לאמנות יהודית בת זמננו בוחנת את ההדדיות הקיימות בין אמנות לדת. במיוחד היא חוקרת את המושג מלכוט, שהוגדר לראשונה על ידי הפילוסוף היהודי מימי הביניים הרמב "ם וכיום הוא מושג מרכזי באמנות היהודית העכשווית.

אף שהאמנות היהודית בת זמננו אינה תלויה במידה רבה בקהילה היהודית, קיימים קווי דמיון מסוימים. כהן-וינר כולל אמנים יהודים בני זמננו שתרמו מעט מאוד לנושאים יהודיים, אך הפכו למשפיעים בתנועות אוונגרדיות בינלאומיות. חלק מאמנים אלה מאמצים את לחצי הקונפורמיות, בעוד אחרים מתנגדים ומתבטאים בדרכים לא שגרתיות. באופן כללי, יחסי-הגומלין בין גורמים חילוניים ויהודיים הם בעייתיים. למרות זאת, התערוכה מציגה מגוון רחב של עבודות.

רבות מהתערוכות העכשוויות במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק מלוות בקטלוגים גדולים, שהם מקורות חיוניים לתיעוד ולמחקר מדעי. גישה דומה שימשה בתערוכה משנת 1982 במוזיאון היהודי של אמריקה. התערוכה כללה היסטוריה יהודית, תנ "ך עברי וטקסים משפחתיים. למרות שזו הייתה התערוכה הראשונה בקנה מידה גדול של אמנות יהודית עכשווית, היא הפכה מאז לסטנדרט לאמנות מודרנית.

עבודתם של אמנים אלה ממשיכה לזכות לשבחים רבים. שרה נובנסון (Sara M. Novenson), אמנית יהודית עכשווית, זמינה לנאום ולימדה סדנאות ברחבי ארצות הברית. בעוד הסטודיו שלה מוקדש בעיקר להצגת יצירתה, היא מרצה על אמנות עממית יהודית ותרבות יהודית. היא מרצה בכנסיות, בבתי כנסת ובמוזיאונים ברחבי אירופה. בעוד שאמנים יהודים רבים בני זמננו עובדים בהקשר של אמונה מסוימת, יצירות אלו הן בעלות משמעות רבה במיוחד בחקר הרוחניות והאמנות היהודית.

פרטים נוספים: https://www.oritmartin.com/